fredag 7 juli 2017

(Brasilien ger klartecken till byggandet av järnvägen transoceana 2


Brasilien ger klartecken till byggandet av järnvägen transoceana

  • 22/03/2017 18,25
  • La Paz
Agency DPA
Brasília O presidente da Bolívia, Evo Morales, durante conferência de imprensa no Palácio do Planalto (Antônio Cruz/Agência Brasil)
Evo Morales: Railroad transoceana blir Panamakanalen av 21-talet Antônio Cruz / fil / Agency Brasilien
I ett tekniskt möte på onsdag (22) i La Paz, Brasilien gav grönt ljus för bygget av bi-oceaniska järnvägen, även känd som Railroad transoceana, med finansiering från Tyskland och Schweiz, vilket kommer att gynna de fem sydliga nationer handel -americanas: Bolivia, Peru, Paraguay, Uruguay och Brasilien. Informationen är den tyska DPA nyhetsbyrå.
"Brasilien är intresserade och villiga [delta] i denna gemensamma ansträngningar för att nå asiatiska marknader och dra nytta av järnvägen som når Corumbá [brasilianska sidan] och Puerto Suárez [i Bolivia]", sade ekonomi samordnare för América do Sul den brasilianska utrikesdepartementet, João Carlos Castro Parkinson.
Han betonade att det är viktigt att upprätta avtal "tullharmonisering", så det finns en vätske tågtrafik i Brasilien-Bolivia-Peru rutten.
järnväg
Den bolivianska minister för offentliga arbeten, Milton Claros välkomnade anslutning Brasilien. "Vi är på rätt spår" Bright sade vid den första tekniska mötet i dag i den bolivianska utrikesdepartementet med deltagande av representanter från Tyskland, Schweiz, Brasilien, Peru, Paraguay, Uruguay och Bolivia, och Interamerikanska Desenvolimento (BID ) och Andinska Development Corporation (ADC).
Den tyska biträdande minister för transport och digital infrastruktur, Rainer Bomba, bekräftade att cirka 30 tyska och schweiziska företag är intresserade av att finansiera och bygga järnvägskorridoren Central Bioceanic, det officiella namnet på en järnvägslinje som skulle ha 3750 km lång när den är klar . "Detta är en enorm projekt. Nu definierar vi investeringsmålen för sin konstruktion", säger Bomba.
Panamakanalen
Rainer Bomba och Milton Claros undertecknat ett Memorandum of Understanding att konsolidera Bi-Oceanic korridoren, en handling som deltog president Bolivia, Evo Morales. "Vi är övertygade om att bi-oceanic tåg mellan Brasilien, Bolivia och Peru kommer att vara den 21: a århundradet Panamakanalen", säger Morales.
Järnvägen som kommer att länka Atlanten till Stilla havet skulle börja vid kusten i Brasilien, skulle korsa Amazonas djungel och Anderna och slutar i den peruanska kusten, efter att ha spend skal Bolivia.
Den bolivianska regeringen starkt fokus i detta arbete eftersom de vill undvika att använda de nordliga hamnarna i Chile, ett land med vilket det upprätthåller en historisk tvist med en suverän utlopp till havet.
Vägen skulle inkludera Santos-Campo Grande sträcker (i Brasilien), Puerto Suárez (Bolivia) och Ilo (Peru) och dess kostnad uppskattas till ca $ 14 miljarder, enligt den tekniska studie av Bolivia.
nya korridorer
Den bi-oceaniska järnvägsprojekt president Morales presenterades för ett år sedan Rainer Bomba på denna första besök i La Paz, tillsammans med tyska affärsmän.
Morales har åtagit sig att öppna nya exportkorridorer för bolivianska produkter, för närvarande ut ur landet genom norra hamnarna i Chile. Cirka 80% av bolivianska exporten går ut genom den chilenska hamnen i Arica.
Den bi-oceaniska tåg kan också gynna andra länder på grund den bolivianska staden Puerto Quijarro fungera som sambandspunkt mellan en framtida Paraguay-Paraná och järnvägen att exportera från Paraguay, Uruguay och Argentina vid Stilla havet.
Mötet i La Paz inte räkna med deltagande av Perus vice vd och transportminister, Martín Vizcarra, som deltar i akut i sitt land på grund av översvämning, företrädd av hans stabschef, Carlos Estremadoyro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar